.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گویش مازندرانی در مدارس استان تدریس شود

رئیس مرکز مازندران شناسی با تاکید بر تقویت آداب و رسوم مازندرانی بین جوانان، از متولیان تعلیم و تربیت خواست تا گویش مازنی را در مدارس استان تدریس کنند.

حسین اسلامی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز مازندران، روز 14 آبان را به عنوان روزی ملی و سرنوشت ساز برای مردم استان دانست.
وی افزود: علویان، مازندران را با مذهب شیعه آشنا نکرده چرا که قبل از علویان شیعه بودیم و از مازندران به عنوان پیشتاز مذهب شیعه در کشور یاد می شود.

اسلامی اظهار داشت: زبان ابزاری برای انتقال مقاصد و بیان مفاهیم درونی و امری وضعی و تابع قرارداد بین افراد استفاده می شود.

وی افزود: زبان هر ملت و قومی، لهجه و طرز تکلم و گفتار آن قوم و ملت بوده که پویایی و بالندگی آن قوم را معرفی می کند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: آموزش وپرورش باید به منظور احیاء گویش مازندرانی،غنا بخشی و حفظ هویت لهجه و گویش بومی در استان از گویش مازندرانی در امر تدریس در مدارس استان استفاده کند.

وی افزود: از آموزگاران دوره ابتدایی انتظار می رود که حداقل در یک ربع پایانی کلاس نتیجه گیری درس را با زبان مازندرانی مختص شهر خود بیان کنند.

اسلامی یادآور شد: رمز پایداری هر کشور و استان زبان و مذهب آن خطه بوده و باید با صحبت کردن زبان مادری، زبان فارسی را تقویت کنیم.و افتخار مازنیها بوده که همیشه پرچمدار تشییع در کشور هستند./مهر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ساداتی لاجیمی 26 مهر 1390
سلام
ننویسیم « گویش مازندرانی در مدارس استان تدریس شود » بنویسیم « زبان مازندرانی در مدارس استان تدریس شود » زیرا زبان مازندرانی از زبان های پویا و زنده بوده با توجه به اینکه هیچوقت حکومت و دولتها ایران تمایلی به زنده ماندن آن ندارند ضمن اینکه جغرافیای فرهنگی و زبانی مازندران فراتر از جغرافیای سیاسی آن است و علاوه بر مازندران اکثر گلستان، اکثر سمنان ، کل شهرستان فیروزکوه و دماوند از تهران ، قسمت اعظم طالقان، نواحی شمالی استان تهران را شامل می شود. کاش آقای اسلامی بابی می گشور تا زبان نوشتاری مازندرانی نیز رونق بگیرد.
نا شناس 26 مهر 1390
علویان اولین حکومت شیعه را در مازندران بر پا کردند کسی نگفت که اینها شیعه کردند هر چند اجداد همین علویان منطقه را شیعه کردند وگرنه عمه این اقا مازنی ها را شیعه کرد
سعید 26 مهر 1390
زبانی به نام مازندرانی نداریم با توجه به تفاوت فاحش این لهجه درسراسراستان امید وارم این بر نامه به کونه ای اجرا شود که منجر به نا بودی ویا نادیده کرفتن کویش متفاوت غر ب استان نشود
حسن 14 بهمن 1392
مازندرانی یک زبان است گویش نیست
زبان مازندرانی یک زبان واحد است و فرق بین صحبت کردن شهرهای مازندران را لهجه میگویند و زبان مازندرانی دارای بیش از 15 لهجه میبشد
اینارو یاد بگیرید و نگید گویش و ارزش خودتونو پایین نیارین
حسن 14 بهمن 1392
اینم امار که مازندرانی زبان است
براساس اعلام یونسکو 6 تا 7 هزار گونه زبان در جهان وجود دارد. در ایران هنوز پژوهشی رسمی درباره شمار زبان‌ها و گویش‌ها نشده اما به دلیل تنوع قومی، بخش غیرقابل انکاری از ایرانیان به زبان‌های آذری، کردی، لری، بلوچی، ترکمنی، مازندرانی، گیلکی، عربی و تعداد بسیاری نیز زبان فارسی را با لهجه‌ها و گویش‌های مختلف سخن می‌گویند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.